Bron Gooi- en Eemlander

Het was een lang gekoesterde wens: een toekomstbestendige huisvesting voor onze vereniging. En deze wens wordt nu eindelijk werkelijkheid! Op 3 juni heeft de Raad van de gemeente Huizen de nieuwe cultuurnota aangenomen. Daarin wordt de aula op de oude begraafplaats (een gemeentelijk monument) als ‘huisvesting van de Historische Kring Huizen’ aangewezen. We zijn ongelofelijk trots en dankbaar dat de Raad de vereniging na 45 jaar van zijn bestaan beloont met een eigen ‘clubhuis’.

Het was een lange weg om dit te bereiken. Twee jaar geleden heeft het bestuur in het beleidsplan de ambitie geformuleerd om te willen groeien en dat een eigen huisvesting een belangrijke voorwaarde hiervoor is. Een jaar geleden zijn we hierover in gesprek gegaan met de wethouder cultuurzaken, Karin van Werven. Zij heeft zich ervoor ingezet dat de aula verduurzaamd en als huisvesting voor de vereniging aangewezen wordt. We zijn haar hiervoor zeer erkentelijk.
werkgroep huisvesting

Natuurlijk moet er nog heel veel gebeuren alvorens we kunnen verhuizen. De onderhandelingen over de huisvestingskosten en contractuele afspraken zijn nog gaande. Daarnaast zal het pand nog op kosten van de gemeente verduurzaamd worden: ‘Bij deze verduurzaming wordt het pand geïsoleerd, wordt dubbele beglazing geplaatst en zal een warmtepomp worden geïnstalleerd.’
De gemeente gaat ervan uit dat we op zijn vroegst in 2026 kunnen verhuizen. We zullen u via de Ratel op de hoogte houden van de stand van zaken.
Mocht u naar aanleiding van dit bericht nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Katharina Grosser, voorzitter van de werkgroep huisvesting via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Foto aula: Gooi- en Eemlander